Riadi Nemesis „hodinky smrti“?

ROYAL ASTRONOMICAL SOCIETY | Hypotetický partner nášho Slnka - hviezda Nemesis - ak aj existuje, sa nezúčastňuje na masovom vymieraní živých organizmov na Zemi a „hodiny smrti“ sú ovládané nejakým iným mechanizmom – píšu americkí vedci v článku časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. História života na Zemi za poslednú pol miliardu rokov bola sprevádzaná masovým vymieraním živých organizmov, v priebehu ktorých niekedy zmizlo až 80% všetkých druhov.

Pravidelné opakovanie takých udalostí je približne raz za 26 miliónov rokov. To prinútilo vedcov hľadať príčiny v rôznych kozmických cykloch. Niektorí astronómovia občas spájali vyhynutie s priechodom slnečného systému cez špirálu rukáva Galaxie, konkrétne s výkyvom jej galaktickej orbity.

V roku 1984 Marc Davis a jeho kolegovia z University of California v Berkeley v článku, ktorý bol zverejnený v Nature, predložili novú hypotézu. Podľa ich názoru je naše Slnko duálnou hviezdou. Jeho neviditeľný spoločník koluje okolo Slnka vo vzdialenosti dvoch svetelných rokov po mierne pretiahnutej obežnej dráhe. Keď sa približuje k Slnečnej sústave, prechádza cez mrak Oorta – oblasť „osídlenú“ miliónmi komét - a spôsobuje v ňom gravitačné poruchy. Výsledkom toho sa do vnútra Slnečnej sústavy chrlia tisícky komét a na Zemi začína ozajstný dážď komét, ktorý je príčinou masového zániku druhov.

V tlači túto neviditeľnú hviezdu nazvali „Nemesis“ – podľa gréckej bohyni pomsty.

Adrian Melott z univerzity v Kansase a Richard Bambach z Národného múzea prírodnej histórie sa rozhodli preveriť túto hypotézu. Zanalyzovali pritom údaje o masovom vymieraní za 500 miliónov rokov – teda časový úsek dvojnásobne dlhší ako analyzovali vedci kedykoľvek predtým.

Výsledky matematickej analýzy postupnosti vymierania ukázali, že vrchol sa opakoval každých 27 mil. rokov.

„Podarilo sa nám potvrdiť určité zvláštnosti v rozvrhu vymierania. Prebiehali s mimoriadnou pravidelnosťou za celú poslednú polovicu miliardy rokov“, píšu výskumníci.

Avšak práve táto pravidelnosť podľa ich názoru vylučuje hypotézu vražednej roly Nemesis. Pohyb tejto hypotetickej hviezdy po orbite by nevyhnutne sprevádzal skresľujúci účinok gravitácie najbližších hviezd a prípady vyhynutia by neprebiehali podľa tak presného grafikonu.

Autori práce poukazujú na to, že Nemesis by si nemohla zachovať za 0,5 miliardy rokov takú presnú periódu obehu, ktorá súhlasí s periódami masového zániku druhov.

„Je to práve pravidelnosť, ktorá v porovnaní s vypočítanými skresleniami obežnej dráhy vylučuje hypotézu Nemesis ako príčinu masového vymierania“, spravili záver vedci.

Света Кузина

УЖАС В НОЧИ. Немезида управляет „часами смерти“?

Zdroj: http://blog.kp.ru/